Ana SayfaEtkinliklerSonbaharda kenti yeniden hareketlendiren sergiler

Sonbaharda kenti yeniden hareketlendiren sergiler

Kente yeniden döndüğümüz sonbahar aylarını galeriler hangi sergilerle karşılıyor? İşte enstalasyonlardan resme, video art’lardan heykele kadar karma ve bireysel sergilerden bir kesit.

Uğur UGAN

Sanat sezonunun açıldığı ve kente döndüğümüz bugünlerde hareketliliğin yeniden arttığı döneme giriyoruz. Sanatseverler için en tempolu dönem olan sonbahar yaklaşırken günde birkaç sergi açılışının birden gerçekleştiği günler başlıyor. Sonbaharın habercisi eylül ayı çağdaş sanat dünyasına yeni sergiler ve etkinlikler ile geliyor. Yaz aylarının getirdiği durgunlukla sergileri özleyenler için yaklaşan ve yeni açılan sergilerden bir derleme yaptık. İşte önümüzdeki günlerde gezilebilecek sergiler…

Yeryüzü Halleri – Karma Sergi – Yapı Kredi Kültür Sanat

İsmini Birhan Keskin’in insan dışı canlıları merkeze alarak yazdığı şiir kitabı Yeryüzü Halleri’nden alan ve Yapı Kredi’nin 80. yıl etkinlikleri kapsamında düzenlenen sergi resim; performans, fotoğraf, video, vitray, heykel ve yerleştirme gibi çeşitli mecraları içeren sergide sanatçıların yaklaşımları, malzeme seçimleri ve araştırma konuları tüm canlılarla eşitlikçi bir tahayyül üzerinden kurulan ilişkilere dayanıyor. İnsanın doğayla ilişki kurma biçimlerini, sosyopolitik ilişkiler ve gündelik yapılara dair gözlemlerden yola çıkarak kavramayı amaçlayan sergi, sürdürülebilirliğin sosyal adalet ve hak temelli yaklaşım üzerine etkisini düşündürmeyi amaçlıyor.

Tarih: 6 Eylül – 30 Mart 2025

Unbuildings: Remnants, Devicings, Chancings, Hollowings, Leavings – Karma Sergi – Versus Art Project

Çağdaş mimarlık pratiklerindeki çoğulluğu ve farklı sesleri odağına alan sergide Bihter Almaç, Büşra Balaban, Mert Zafer Kara, Ali Artun, Bahar Avanoğlu, İpek Avanoğlu, Melike Beşik, Ece Duran, Adrianos Efthymiadis, Charlotte Erckrath, Fırat Erdim, Marc Leschelier, Sam Lynch, Andreas Nonneman ve Setareh Roozbahani’nin işleri yer alıyor. Kabul gören mimarlık anlayışına karşılık sergi, dünyayla ilişki kurmanın başka yollarını sunmayı deneyerek mimarlığın imgesel bedenine dikkat çekiyor.

Tarih: 5 Eylül – 29 Eylül

HATIRLA – Osman Bozkurt – Merdiven Art Space

Sanatçı İstanbul’da bitmek bilmeyen inşaat ve yıkımla ilgili döngüyü kentin harabelerinden topladığı yapı artıklarını kullanarak irdeliyor. Demografi, kentleşme ve haritacılık üzerine yürüttüğü metodik araştırmalara dayanarak kentin sosyal coğrafyası, mimarisi ve kültürel tarihini inceleyen sanatçı, İstanbul’da süregelen yıkım, inşa ve yeniden inşa sürecine tanıklıklarından yola çıkıyor.

Tarih: 4 Eylül – 26 Ekim

Bir Adanın Sinir Uçları – İnci Eviner – Dirimart Pera

Sergi, İnci Eviner’in son dönemde ürettiği sergiye adını veren video yapıtı ile Atölyenin Yankıları başlıklı yeni yerleştirmesinden oluşuyor.  Tarihsel imgeler, bitkiler ve hayvan-oluşa dair zengin bir görsel dil sunan video yapıtı, izleyicilerin zihninde çoğalan girift bir dünyada varoluşun kırılgan ve geçici doğasını sorguluyor.

Tarih: 3 Eylül – 6 Ekim

Dünyalar Arasında – Chiharu Shiota – İstanbul Modern

İstanbul Modern için özel olarak ürettiği yerleştirmesinde tüm sergi salonunu ağ benzeri kırmızı ipliklerle saran sanatçı, bavulları da bu kütlenin içine yerleştirerek “yokluk içinde var olma” temasına vurgu yapıyor. Sanatçının kullandığı kırmızı iplikler, damarlardaki kanı ve hayatın akışını temsil ederken, metaforik olarak insanları, duyguları ve anıları birbirine bağlıyor. Sanatçının “ara bir yerde” olma duygusunu odağına alan serginin kavramsal çerçevesi, İstanbul’un Asya ve Avrupa konumundan besleniyor.

Tarih: 6 Eylül – 20 Nisan 2025

Sinyaller – Atıf Akın – Pilot Galeri

Teknolojiyi hem konu hem de ifade aracı olarak benimseyen sanatçı Atıf Akın, kamu söyleminde hassas olduğu düşünülen konuları sanatsal pratikler yoluyla araştırıyor ve içinde bulundukları katı siyasi kategorilerden uzaklaştırıyor. Sanatçı, uzun yıllardır radyoaktivite ve mutant alanları araştırarak nükleer zamanın derinliklerine mercek tutuyor. Atıf Akın’ın sanatsal yaklaşımı, çağdaş sanat, bilim ve politika arasındaki kesişim noktalarını keşfeden tekno-bilimsel eleştirinin bir örneğini sunuyor.

Tarih: 6 Eylül-26 Ekim

Georg Baselitz: Son On Yıl – Georg Baselitz – Sakıp Sabancı Müzesi

Sabancı Üniversitesi Sakıp Sabancı Müzesi (SSM), Akbank Sanat’ın desteğiyle “Georg Baselitz: Son On Yıl” başlıklı sergisiyle sanatçının yakın geçmişte ürettiği yüze yakın büyük boyutlu resim ve heykeli izleyicilerle buluşturuyor. SSM’de gerçekleşecek serginin yanı sıra sanatçının gravür çalışmalarından kapsamlı bir seçki eş zamanlı olarak Akbank Sanat’ta ziyaretçiyle buluşacak. Serginin küratörlüğünü sanatçının eserleri konusunda uzman olan Sir Norman Rosenthal üstleniyor. Sergiye eşlik eden kapsamlı bir kataloğun yanı sıra konferans serisi, film gösterimleri, yetişkin ve çocuk eğitimleri ve atölyelerden oluşan zengin bir program Georg Baselitz’in yarım asırlık yaratıcı süreci ve sanatsal arayışına dair derinlikli bir bakış sunuyor.

Tarih: 13 Eylül – 2 Şubat 2025

Frida Kahlo’nun Günlükleri  – Frida Kahlo – Grand Pera

İstanbul Kültür Yolu Festivali, ünlü sanatçı Frida Kahlo’nun kişisel dünyasına derinlemesine bir yolculuk sunan Frida Kahlo’nun Günlükleri sergisini ziyaretçileriyle buluşturuyor. Bu özel sergi, Kahlo’nun günlük yazıları ve çizimleri aracılığıyla sanatçının içsel dünyasını, acılarını ve tutkusunu gözler önüne seriyor. Festival kapsamında, Frida Kahlo’nun özgün eserleri ve kişisel notlarıyla dolu bu sergi, sanatseverlere benzersiz bir deneyim sunacak.

Tarih: 28 Eylül – 26 Ekim 2024

Duydun mu?  – Karma Sergi  – Brieflyart

Aslı Bora’nın küratörlüğünü üstlendiği “Duydun mu?” sergisi, tüketim alışkanlıklarımızın sanatla nasıl iç içe geçtiğini ve bu ilişkiden doğan gerilimleri gözler önüne seriyor. Her sanatçı, farklı temsil biçimleri üzerinden tüketim toplumunun etkilerini farklı açılardan ele alarak, izleyicilere düşündürücü ve zengin bir deneyim sunuyor. Sergi, tüketim toplumu ve sanat arasındaki karmaşık ilişkiyi irdeleyerek, izleyiciyi bu iki alanın çarpıştığı noktada yeni bir perspektifle buluşturuyor.

Tarih: 31 Ağustos – 20 Eylül 2024

Nemli Mavi  – Defne Cemal – OG Galeri

Nemli Mavi isimli kişisel sergisi için Defne Cemal, resmin temellerini oluşturan ışık, renk, biçim ve yüzey gibi öğeleri ele alıyor. Resimlerine bir eğri veya bölme gibi temel bir yapı ile başlayan Defne, yarı saydam pigment katmanlarını zamanla, üst üste harmanlayarak tuval ve boyanın dengeleyici diyaloğuna bırakıyor. Genellikle tek bir ton kullanımıyla resim yüzeyindeki görsel titreşimi yoğunlaştırarak altında sürekli bir hareketin devam etmesini sağlıyor. Sanatçının atölye penceresinden içeri sızan nesneler ve gölgeler kompozisyonel önerilerde bulunurken, kullandığı rengin derinlik ve gerçeklik kazanmasına yol açıyor.

Tarih: 5 Eylül – 12 Ekim 2024

Signes – Chris Calvet  – 42 Maslak

Chris Calvet, “Signes” serisinde özgün tekniklerini, doğa ile insan arasındaki derin bağı vurgulayan sembollerle birleştiriyor. Seçtiği modellerin plastiğini kullanarak, onların ifade gücünü eserlerine yansıtmayı amaçlayan Calvet, doğayla insan arasındaki kopmaz bağı duygusal ve görsel bir deneyime dönüştürüyor. Sergi, sanatçının doğa ve elementlerden ilham alarak yarattığı eserleriyle, izleyiciyi keşif ve macera dolu bir yolculuğa çıkarıyor.

Tarih: 18 Eylül – 12 Ekim 2024

Evrimsel Form  – Pınar Yoldaş – Ekavart Galeri

Bilim, teknoloji ve sanatın kesişim noktalarında disiplinler arası eserler üreten akademisyen Pınar Yoldaş’ın “Evrimsel Form (Evolutionary Form)” sergisi, izleyiciyi yaratıcılığın bilim ve mitolojiyle buluştuğu, sanatın sürekli değişen ve evrilen doğasını keşfeden bir yolculuğa davet ediyor. Sergideki eserler biçim, kavram ve anlamın evrimini yansıtan dinamik ve uyumlu bir sanat anlayışını gözler önüne seriyor. Yoldaş, sergide izleyiciyi sanatın sınırlarını zorlayan etkileyici bir dizi eserle karşılaştırırken, her bir eser, sanat ve bilimin kesişimini somutlaştırıyor.

Tarih: 24 Eylül – 31 Ekim 2024

2.5B  – Karma Sergi – YUNT

İki boyut ile üç boyutun ara noktasındaki bir temsil yöntemi olan iki buçuk boyut evrenini keşfetmeye davet eden sergi, iki buçuk boyutun ayırt edici özelliği olan derinlik yanılsamasını merkeze alıyor. Murat Germen’in sanat pratiğinde mekânı algılarken başvurduğu çoklu “görme / aktarma biçimleri”, “2.5B” sergisinde küratör olarak ortaya koyduğu kurguda açığa çıkıyor. Sergiye yön veren kurgu, Germen’in fotoğraflarında karşılaşılan ve “diğer boyutları bakanın algısında inşa etmeye yönlendiren” yaklaşımdan hareket ediyor. Bu yaklaşımın yansımaları, sergideki eserlerin zemin hazırladığı yanılsama etkisini mümkün kılan uzamsal özelliklerin öne çıkarılması şeklinde gözlemleniyor.

Tarih: 21 Eylül – 6 Aralık 2024

Ve Kırmızı  – Fevzi Karakoç – Decollage Art Space

Serap Atala’nın küratörlüğündeki sergide, Prof. Dr. Karakoç’un Anadolu kültüründen, folklorundan, yerel birikimle beslenen resimlerinde tema atın çok ötesine geçiyor. Sanatçının resimleri bir olay veya öykü anlatmıyor. Soyut, kaotik ve görsel dokuyla oluşturduğu arka plan üzerindeki atlar aynı kullandığı renkler gibi resmin temel elemanı olarak varlık buluyor.

Tarih: 2 Ekim – 3 Kasım 2024

Tasarımcının Notu  – Karma Sergi – Salt Beyoğlu

Türkiye’de grafik tasarımın 20. yüzyılın son çeyreğinde geçirdiği dönüşümü, kitaplar üzerinden ele alan sergi Eda Sezgin’in küratörlüğünde hazırlandı. Sergi, 1970’lerin sonlarından 1990’lara uzanan süreçte grafik tasarımcının kültürel yayıncılık sahnesinde belirleyici bir aktör olarak öne çıkışını, kitap tasarımının bir bütün olarak evrimini inceliyor. Arşiv belgeleri ve mülakatlar eşliğinde, tasarımcının bir kitabın oluşumundaki rolünü ve döneminin tasarım kültürüne katkısını gözler önüne seriyor.

Tarih: 11 Eylül 2024 – 2 Şubat 2025

BENZER İÇERİKLER

EN ÇOK OKUNANLAR

ÖZEL DOSYALAR