Taylor Swift, 21 ekimde yeni albümü “Midnights”ı yayınladı ve albüm hiç vakit kaybetmeden Spotify’da tüm zamanların bir günde en çok dinlenen albümü oldu…
Merve ÖZDOLAP
Aynı gün kendi yazıp yönettiği ‘Anti-Hero’ videosunu da yayınlayan Taylor’ın yıllardır kliplerinde sakladığı “Easter egg”leri (sürpriz yumurtalar: gizli atıflar/mesajlar/göndermeler) bildiğimizden gözlerimiz hemen bunları aramaya başladı. Birkaç gün sonra, ‘Bejeweled’ın klibini yayınlamadan hemen önce Jimmy Fallon’ın şovuna katılan Taylor, bu klipte inanılmaz miktarda gizli atıf bulunduğunu ve hatta bunlar için bir PDF dosyası yapmak zorunda kaldıklarını açıklayınca artık bunları bulup bu yazıyı hazırlamamız şart olmuştu. 🙂 Gelin, bu iki klipteki gizli atıflara yani namıdiğer “Easter egg”lere bir göz atalım. Umarım yazı bittiğinde aklınızı yitirmiş gibi hissetmezsiniz çünkü ben araştırırken öyle hissettim 🙂
Anti-Hero
Klip, Taylor’ın gece yarısında kahvaltı yaptığı sahneyle açılıyor ve bu sahne ’22’ adlı şarkısında geçen “It feels like a perfect night for breakfast at midnight” sözlerini akla getiriyor. Daha sonra odanın geçmişinden gelen hayaletlerle çevrili olduğunu görüyoruz. Bunlardan kovboy şapkası takan, Taylor Swift’in country müzik geçmişine gönderme yaparken kırmızı gözlük takan hayalet ve kedi kulakları takan hayaletle yine ’22’ şarkısının klibine atıfta bulunuluyor. Kapıyı çalıp “Merhaba, problem benim” diyerek içeri giren ikinci Taylor, 2010’lardaki Taylor’ı anımsatıyor. İkinci Taylor’ın kırdığı ve aynı karede ilk Taylor’ın çaldığı gitar “Speak Now” turnesinde kullandıklarından biri. Bu sahnenin, hakları elinden alınan ilk altı albümünü yeniden kaydetmeye başlamasına gönderme yaptığını da söyleyebiliriz. Ardından dev Taylor’ın bir yemek odasında okla vurulduğunu görüyoruz ve göğsünden kan yerine simler akıyor. Bu da logosunda yine simler kullanılan ‘Archer’ (Okçu) şarkısına yapılan bir atıf. Hemen ardından dev Taylor’ın şarap içtiği minik şişenin üstünde daha önce ‘Lover’ın klibinde kullanılan ve üzerinde bir taç, üç kedi, Roma rakamıyla yazılmış 13, bir yılan ve bir kelebek bulunan amblem görülüyor. İlk Taylor banyoda tartılırken, ikincisinin ona yargılayıcı bakışlar attığı sahnede kendisinin daha önceden muzdarip olduğu yeme bozukluğuna gönderme yapılıyor ve arkada görünen fotoğrafta bir şarkısına da ilham olmuş büyükannesi Marjorie bulunuyor. Cenaze töreni sahnesinde vasiyetinin yazılı olduğu kağıttaki fontlar “Reputation” albümünün logosundakiyle aynı. Yine bu sahnedeki referanslara geçmeden önce bilmeyenler için Kim Kardashian, Kanye “Ye” West ve Taylor arasındaki olayları hatırlatalım: Kanye ‘Famous’ şarkısında Taylor’dan bahsetmek için izin almak üzere kendisini aramıştı ve Kim Kardashian bu anları videoya çekmişti. Şarkı yayınlandığında Taylor, Kanye’nin kendi ismini belirttiği şekilde değil aşağılayıcı bir şekilde kullandığını fark etmiş ve tepki göstermişti. Bunun üzerine Kim Kardashian çektiği videonun montajlı versiyonunu yayınlayarak Taylor’ın izin verdiğini iddia etmişti. Fakat videoda Taylor’ın tam olarak neyi onayladığını göremiyorduk. Sonra Kim, Taylor’ın yalan söylediğini ima ederek ona yılan benzetmesi yapmış ve Taylor da bu benzetmeyi alıp özellikle “Reputation” albümü döneminde kişisel arması gibi kullanmıştı. Bu kaydın tamamı ortaya çıkınca da Taylor’ın böyle bir şeye izin vermediği anlaşıldı. Klibe dönersek, cenaze sahnesinde Taylor’ın oğullarından birinin eşini canlandıran karakterin adının Kimber olduğunu görüyoruz. Diğer oğlu ise bu karakterin Taylor’ı para için öldürdüğünü düşünüyor. Bu karakterin Kim Kardashian’a bir gönderme olduğunu tahmin ediyoruz. Aynı zamanda hem albüm hem de ‘Anti-Hero’ klibi Kim Kardashian’ın doğum gününde yayınlandı. Konu Taylor olunca bunların tesadüf olduğuna inanmak biraz güçleşiyor.
Bejeweled
‘Bejeweled’ın klibi, 25 ekimde yani “Speak Now” albümünün tam 12. yıl dönümünde yayınlandı. Yani henüz klibi izlemeden ilk referansla karşılaşıyoruz. Bu klip için Taylor, Cinderella masalının kendi versiyonunu yaratmış. Klipte Cinderella’yı canlandıran Taylor’ın üvey annesi rolünde Oscar ödüllü oyuncu Laura Dern ve üvey kız kardeşleri rolünde de HAIM grubunun üyeleri bulunuyor. Klip bu beşli arasındaki diyaloglarla başlıyor ve arka planda “Speak Now” albümünden ‘Enchanted’ çalıyor. Aynı zamanda masalın orjinalindekinden farklı olarak klipte iki yerine üç kardeşin bulunması Taylor’ın üçüncü albümü olan “Speak Now”a bir referans olarak görülüyor ve üvey annenin “Speak not!” repliğini vurgulaması da bu teoriyi destekliyor. Üvey kardeşlerden birinin odadan çıkarken “Hoşçakal yılan” demesi yukarıda bahsettiğim Kim-Kanye olaylarına yapılan bir gönderme. Üvey annenin Taylor’a söylediği “You’ve been exiled here” repliği ise “Folklore” albümünden ‘Exile’ şarkısına yapılan bir referans. Herkes gittikten sonra odada yalnız kalan Taylor’ın önünde beliren cep saatinde “Exile ends” (Sürgün biter) yazıyor ve üçten geriye doğru sayım başlıyor. Bu da “Folklore” ve “Evermore” döneminin kapanıp “Midnights” dönemin başlamasını simgeliyor gibi görünüyor. Ortaya atılan bir diğer teoriye göreyse yıllardır turne yapmayan Taylor, bu sahneyle önümüzdeki günlerde bir turne yapacağına dair bir sinyal veriyor. Geri sayım bittiğinde duvarlar açılıyor ve bir asansör beliriyor. Burada Taylor’ı ‘Ready for It’ ve ‘Willow’ kliplerinde giydiklerine benzer bir pelerinle görüyoruz. Asansörün 13 adet düğmesi var ve her düğme çıkış sıralarına göre albümlerini simgeleyen renkleri taşıyor. Taylor 10 stüdyo albümünün yanında, hakları elinden alınan altı albümünün ikisini yeniden kaydetmişti (“Red-Taylor’s Version” ve “Fearless-Taylor’s Version”) yani şu an için toplamda yayınladığı albüm sayısı 12. Bu yüzden burada dikkati çeken 13 numaralı düğme oluyor. 13 numaranın 3 numarayla aynı renkte olduğunu görüyoruz ve Taylor asansörde ilk olarak 3’e basıyor. Burada da yeniden kaydedeceği ve dolayısıyla 13. albümü olacak “Speak Now”ın geleceğinin mesajını veriyor. Daha sonra beşinci kata çıktığını görüyoruz. Bu da “Speak Now”ın ardından beşinci albümü olan “1989”un yeniden kaydedileceğine dair bir ipucu olarak görülüyor. 13. kata çıktığında prensin düzenlediği yarışma için şovunu yapmaya başlayan Taylor’ı üçü gösteren kocaman bir saatin üzerinde görüyoruz. Evet, yine 3 ve yine “Speak Now” referansı… Taylor yarışmayı kazanıyor. Bu sahnede kraliçenin iki yanında görünen portrelerde ‘Lavender Haze’ şarkısını birlikte yazdığı Zoe Kravitz ve Sam Dew bulunuyor. Bu da sıradaki klibin bu şarkıya gelebileceğini düşündürüyor. Kraliyet portresi için prensle poz verirken saçına takılı S ve N harflerindeki tokalar yine bariz bir “Speak Now” referansı. Prens rolünde izlediğimiz Jack Antonoff ise tüm “Midnights” albümünü birlikte hazırladığı isim. Prensin evlilik teklifini reddedip kaleyi alan Taylor’ı kalenin balkonunda gördüğümüz sahnede arka planda “Speak Now” albümünden ‘Long Live’ şarkısı çalıyor. Kamera uzaklaşırken Taylor’ın yeni evi olan bu kalenin üç ejderha tarafından korunduğunu görüyoruz. ‘Long Live’de, “I had the time of my life fighting dragons with you” diye bir cümle geçtiğini de ekleyeyim.
Özellikle ‘Bejeweled’ın klibi Taylor’ın bahsettiği seviyede çılgınca referanslarla dolu ve klip adeta “Speak Now” geliyor diye bağırıyor. Bakalım bu referansların işaret ettiği yeni çalışmaları bizle ne zaman buluşacak. İzleyip göreceğiz. 🙂